پدیده ضربه قوچ چیست و راه های جلوگیری از چکش آبی

Wiki Article

برای شرایطی که مکش پمپ مسدود می شود، اپراتورهای کارخانه باید پمپ ها را با همان روندی که هنگام برنامه ریزی برای خاموش شدن کنترل شده استفاده می کنند، متوقف کنند. نه فقط در هنگام بسته شدن شیر. اگرچه جدول فلنج هاي لوله BS 10 منسوخ شده است، نمودار فلنج BS 10 براي دهانه هاي سبک، فلنج هاي فولادي ضد زنگ ارزان، هنوز در حال استفاده است. به طور کلی نحوه تقسیم بندی مخازن مختلقف که امروزه در صنایع در حال استفاده می باشند در جدول ۱-۱ نمایش داده شده است . اگر با اين تجهيزات به ظاهر ساده ولي در عين حال بسيار مهم مشکلي داريد، مي توانيد از خطوط راهنماي ارائه شده در اين نوشتار براي تشخيص و رفع عيب آن ها استفاده نماييد. دي اکسيد کربن همچنين مي تواند در کندانسه به صورت محلول در آمده و توليد اسيد کربنيک نمايد که باعث خوردگي در لوله ها و تجهيزات مي گردد.


در نوع اول، تیر اصلی به تیر فرعی مجاور خود متصل میشود.

هوا، يک عايق است که به سطح لوله و تجهيزات چسبيده و باعث کند و غير يکنواخت شدن فرآيند انتقال حرارت مي گردد. اجرا ماهیچه سبب انتقال مفصل پلاستیک از بر ستون به درون تیر می گردد. در نوع اول، تیر اصلی به تیر فرعی مجاور خود متصل میشود. برای اینکه در مورد این روش بیشتر بدانید به مقاله “اتصال تیر به تیر فلزی و بهترین محل وصله تیر فلزی از صفر تا صد“ حتما سر بزنید. به همین دلیل در این روش از ورق های گیردار استفاده نمی شود. 5. ورق کناری: با استفاده ازورق های کناری نیروی فشاری وکششی بال های پایینی و بالایی به ستون منتقل میشود. در واقع در اتصالات مفصلی از یک نشیمن و در مواقع لزوم از ورق یا نبشی جان استفاده می شود. گاهی اوقات ، چکش یا موج آب با کاویتاسیون پمپ اشتباه گرفته می شود. کاهش ناگهانی شتاب جرم آب، انرژی سینتیکی را کاهش میدهد، که این انرژی در محفظهی موج به انرژی پتانسیل تبدیل میشود. استفاده از مخزن ذخیره منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر تیوپ میشود.


منبع انبساط تیوپ دار یا بالنی دارای یک تیوپ ذخیره آب در داخل منبع است. بدون سوراخ تولید می شوند و برای مسدود نمودن انتهای خطوط لوله، شیرآلات و دهانه منبع های تحت فشار استفاده می شوند. در چنین مواردی ، در حین کار ، لوله مکش here نیز ممکن است مسدود شود. ممکن است لوله مسدود شود. تانک ضربه گیر چنین خطراتی را می توان قبل از جابجایی ورودی لوله مکش به دقت بررسی کرد ، زیرا ممکن است باعث ایجاد چکش آب شود. با قرار دادن شیرهای الکتریکی پشت پمپ نیز می توان زمان باز و بسته کردن شیر را تنظیم کرد تا قبل از روشن و خاموش کردن پمپ از آن استفاده بشود. با باز کردن تدریجی شیر پمپ لولهها شروع به پر شدن میکنند. شروع به کار صحیح سیستم جهت جلوگیری از ایجاد ضربه قوچ در ایستگاه پمپاژ کاملاً ضروری است. وقتی آب از قسمت انتهائی شروع به خارج شدن نمود هنوز هم احتمالا مقداری هوا در لولهها وجود دارد. اتصالات چهار راه در جایی مورد استفاده قرار میگیرد که لازم است از لولهی اصلی دو انشعاب در دو جهت مخالف گرفته شودشکل زیر یک نوع چها راه است کا در این اتصال هر جهار مسیر هم قطر میباشند. موج می تواند در هنگام پرشدن سریع خط لوله بلند در جاییکه سیال جاری و مایع استاتیک به هم می رسد، رخ دهد.


ضربه قوچ در خطوط لوله جریان تحت فشار و مجاری باز اتفاق میافتد و به وضوح بر قوانین فشار، تغییرات آبی یا تغییرات سرعت جریان و شرایط زمانی و مکانی حرکت سیال استوار است. این توقف ناگهانی موج فشاری ایجاد میکند که سیال هنگام حرکت از میان سیستم لولهای، نیروهای قابل توجهای را به سیستم بسته وارد میکند. فلنچ نوعی صفحه ی چدنی است که می توان از آن برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص استفاده کرد. بنابراین حداقلی به مدت چند دقیقه بایستی صبرنموده و پس از اطمینان از خروج هوا از درون شبکه، شیرها را کاملا باز کرد. مخازن تحت فشار ، یکی از مهم ترین تجهیزات صنعتی هستند که تقریباً یکی از آن ها را می توان در مکان های مختلف شهری مشاهده کرد. محدودیت ناگهانی جریان به دلیل بسته شدن سوپاپ یا قطع پمپ ، کاهش بار و غیره از اصلی ترین دلایل پدیده ضربه قوچ می باشد. انواع فلنج ها از جمله پرکاربرد ترین تجهیزات و اتصالات مورد استفاده در صنایع مختلف هستند.


همان طور که مشاهد می کنید بیش از 40 درصد از سهم بازار فارکس در اختیار دلار آمریکا است. همانطور که مشخص شده است بسته شدن سریع سوپاپ شیرها علت اصلی تولید چکش آب است، بنابراین وظیفه اپراتورهای سوپاپ است که دریچه ها را به روش صحیح ببندند. از این روش برای ساخت کانالها و ساختن اب بندی قطعات شیروانی بام استفاده میشود. متریال و مواد اولیه استفاده شده در تولید فلنج را مشخص می کند. ولی بطور کلی در ساخت مخازن تحت فشار از فولادهای کربنی و کم آلیاژ استفاده میگردد. بنابراین معمولا از جوشکاری در کارگاهها استفاده میشود و برای محل پروژه نیز پیچکاری کاربرد دارد. در حالی که چکش آب شامل فروپاشی یک پاکت بخار بزرگ است. یک پاکت بزرگ بخار تشکیل می شود که به خاطر وجود آن در خط لوله و هنگامی که این پاکت بخار متلاشی می شود. مخصوصا برخی از نژادهای اصیل ایرانی مثل لاری و مرندی در سال چندین بار کرچ می شوند که این موضوع برای پرورش دهندگان دردسر ساز می باشد.

Report this wiki page